Udvid filter
Den ny Mercedes-AMG SL.


___

SL-modellen er legendarisk, og den helt nye model har derfor meget at skulle leve op til. Den er eftersigende gået lidt tilbage til sine rødder, da den nu har en soft-top kaleche, men derudover er alt andet altså helt nyt. Den har for første gang nogensinde fået (nok kun børnevenlige) bagsæder og et fuldt-variabelt firehjulstræk.

 

 
 

Mere "GT", mindre "S-Klasse"

Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+

Som noget helt nyt er den ny SL også udviklet af Mercedes-AMG - den fås altså ikke som en Mercedes-Benz.️ Tidligere kunne du vælge en Mercedes-Benz SL, som kunne fås med enten en V6 motor, V8 eller V12 benzinmotor, som var en kombination af sportsvogn med S-Klasse komfort og luksus. Ville man have endnu mere ydelse, så kunne man vælge de potente SL 63 AMG eller SL 65 AMG, der var monteret med en enorm Biturbo V12 motor. De tider er nu ovre, og den nyeste generation har et langt større fokus på køreglæde, sportslig levering af motorydelsen og GT-køreegenskaber.

 

Stop mens legen er god.

Vores SL er udstyret med keramiske bremser. De er ekstraudstyr, og kan stoppe bilen enormt effektivt - selv hvis du skulle vælge at bruge den på banen. De 21" AMG letmetalfælge i matsort, er også ekstraudstyr, og de har kostet svimlende 76.000 kr.

Skjult spoiler.

Den skjulte spoiler på bagklappen hjælper med at holde bilens bagende godt placeret i asfalten ved høje hastigheder. Det er racerbilsinspireret teknologi, og det understreger virkelig, at den ny SL er udviklet af AMG.

Baghjulsstyring.

Den nye model er både større og længere end den forrige generation, selvom det måske ikke ligner det. Det kan dog ikke mærkes på vejen, da SL kommer med baghjulsstyring. Det får bilens venderadius til at minde og C-Klassens, på trods af det lange chassis.

 

Ny AMG GT bliver baseret på samme platform.

Rygterne om en ny AMG GT svirrer rundt som aldrig før. Den er endda blevet spottet på sine testkørsler, og selvom vi ikke ved meget om den endnu, så er det helt sikkert, at den vil blive baseret på samme nyudviklede platform som den ny SL er. Det er også tydeligt i køreoplevelsen i den ny SL, da den nu føles meget mere som en AMG GT, og noget mindre som en S-Klasse Roadster, der ellers var dens karakter før i tiden.

En lydoplevelse

På lyd-fronten er det tydeligt, at Mercedes-AMG har haft meget at sige. Dens håndbyggede biturbo 4,0 V8 snerrer og smælder som en gal muskelhund. Det er faktisk så voldsomt, og så fantastisk at høre på, at vi ikke helt forstår hvordan det er tilladt i en bil fra ‘22 med alle de støjreguleringer der følger med.

Motorydelsen er i top.

SL-modellen fås i tre udgaver. Indstigningsmodellen gør brug af en håndbygget firecylindret 2,0 turbomotor, som vi kender den fra f.eks. den ny C43 og A 45 S, men dette er ikke en udgave vi forventer at se mange af i Danmark. Men den fås også som en SL 55 AMG, som er en genoplivelse af "55"-navnet, der virkelig fik AMG på landkortet for omkring 20 år siden. Den er med AMG's prisvindende 4,0 Biturbo V8-motor - og den mest potente version er en SL 63, som vores er, der byder på 585 hestekræfter.

SL 55 4MATIC+ // 4,0 Biturbo V8
476 hk / 700 Nm
Fuldt-variabelt firehjulstræk
Tophastighed: 295 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 3,9 sek

SL 63 4MATIC+ // 4,0 Biturbo V8
585 hk / 800 Nm
Fuldt-variabelt firehjulstræk
Tophastighed: 315 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 3,6 sek

Kabinen er designet til at være fyldt med solskin.

Justerbar medieskærm og afskærmet instrumentdisplay

Som noget helt nyt er den ny SL også udviklet af Mercedes-AMG - den fås altså ikke som en Mercedes-Benz.️ Tidligere kunne du vælge en Mercedes-Benz SL, som kunne fås med enten en V6 motor, V8 eller V12 benzinmotor, som var en kombination af sportsvogn med S-Klasse komfort og luksus. Ville man have endnu mere ydelse, så kunne man vælge de potente SL 63 AMG eller SL 65 AMG, der var monteret med en enorm Biturbo V12 motor. De tider er nu ovre, og den nyeste generation har et langt større fokus på køreglæde, sportslig levering af motorydelsen og GT-køreegenskaber.

 

Stofkaleche.

De forrige to generationer af SL har været med en såkaldt "hardtop". Altså en foldbar metal-kaleche, der gav et stivere chassis og mindre vejstøj. Den nyeste generation fås kun med en stofkaleche, der ifølge Mercedes er mindst ligeså støjsvag og isoleret, men også cirka 22 kg lettere.

Afskærmede instrumenter.

Den ny SL har et lækkert, knivskarpt digitalt instrumentdisplay. Displayet er naturligvis godt skærmet af, så du altid kan se din hastighed mm. klart og skarpt. Det ser også virkelig godt ud og er lækkert integreret.

Vinklen på skærmen.

Medieskærmen i SL er, ligesom i så mange andre nye biler, en vigtig del af bilens betjening. Men en skærm reflekterer også lys. Derfor kan du hurtigt og let vinkle skærmen, via bilens styresystem, så du altid kan se den. Selv i skarpt sollys.

Bagsæder.

For første gang nogensinde har SL fået bagsæder. Ikke mange voksne vil kunne være der, men der er ISOFIX punkter til autostol(e), og så kan de naturligvis også blot fungere som ekstra opbevaringsplads. Muligheden er der.

Luksus og komfort.

Du går naturligvis ikke glip af luksus og teknologi i en SL. Burmester lydystemet er standardudstyr på en SL 63, men du kan også opgradere til det endnu større "Burmester 3D surround sound". Sæderne er behagelige og med AIRSCARF, der kan puste varm luft i nakken, når du kører med taget nede.

Det nyeste AMG sportsrat.

SL har naturligvis også fået det lækre, tykke fladbundede AMG sportsrat med knapper/hjul til indstilling og valg af f.eks. køreprogram, undervogn, justering af start/stop og meget mere. Styretøjet i SL er relativt hårdt og tungt, for at fremhæve og forstærke de skarpe køreegenskaber.