Den "lille" Mercedes-AMG SL
___
Mere "GT", mindre "S-Klasse"
Mercedes-AMG SL 43
M139 motoren: tro til legenden (faktisk)
Selvom indstigningsmodellen nu har en 4-cylindret motor, så er det ikke den første gang. Den originale 300SL kom nemlig også i en indstigningsmodel, kaldet 190SL, i cirka midten af 50'erne, som ligeledes kom med en 1.9l 4-cylindret motor. Fordelen er jo at motoren er lettere og f.eks. har moderne Formel-1 teknologi, en effektiv turbolader og nano-coating i cylindrene, og dermed kan man trække virkelig mange hestekræfter ud af den ellers forholdsvis "lille" motor. Faktisk hele 381 hestekræfter - og de leveres kun til baghjulene i 43'eren.
Elektrificeret turbolader.
SL 43 var også den første AMG, der fik den helt nye 'elektrificerede' turboloader. Senere kom den nye C 43 AMG til. En turbo fungerer ved at bruge de varme udstødningsgasser, som så kan "spoole" et møllehjul rundt inde i turboen under et ekstremt højt tryk. Ulempen er dog det velkendte 'turbo lag', som er et kort tidsrum, hvor møllehjulet skal rotere rundt og komme op i omdrejninger. I dette tidsrum får motoren ikke får det ekstra skub, men som så pludselig kan træde til. Det er ikke nødvendigvis noget du bemærker på vejen til supermarkedet, i en moderne Mercedes, men det er noget der kan koste mange sekunder på en racerbane.
Derfor har AMG taget turboteknologien fra deres Formel-1 bil og så monteret den i SL 43. Den elektriske kompressor kan konstant sørge for, at den kan hjælpe turboen på de tidspunkter hvor møllehjulet er ved at komme op i omdrejninger - og det vil sige, at uanset hvor du er i omdrejningerne, så kan du få det kontante skub fremad med det samme. AMG kalder det 'Turbo Electrified', vi kalder det "vild teknologi!"
Test din SL-viden!
Ny AMG GT er på samme platform.
Den nye AMG GT er allerede lanceret, og uden at overraske nogen, så er den baseret på samme platform som den nye SL. Det giver den også (for første gang) bagsæder til børn eller opbevaring, den nyeste teknologi, baghjulsstyring og alt det andet, der hører med. Den kan vel næsten kun køre fantastisk, når SL kører så godt, men det skal vi selvfølgelig nok give en melding på, når vi modtager dem i 2024 engang.

Kabinen er designet til at være fyldt med solskin.
Justerbar medieskærm og afskærmet instrumentdisplay

Stofkaleche.
De forrige to generationer af SL har været med en såkaldt "hardtop". Altså en foldbar metal-kaleche, der gav et stivere chassis og mindre vejstøj. Den nyeste generation fås kun med en stofkaleche, der ifølge Mercedes er mindst ligeså støjsvag og isoleret, men også cirka 22 kg lettere.

Afskærmede instrumenter.
Den ny SL har et lækkert, knivskarpt digitalt instrumentdisplay. Displayet er naturligvis godt skærmet af, så du altid kan se din hastighed mm. klart og skarpt. Det ser også virkelig godt ud og er lækkert integreret.

Vinklen på skærmen.
Medieskærmen i SL er, ligesom i så mange andre nye biler, en vigtig del af bilens betjening. Men en skærm reflekterer også lys. Derfor kan du hurtigt og let vinkle skærmen, via bilens styresystem, så du altid kan se den. Selv i skarpt sollys.

Bagsæder.
For første gang nogensinde har SL fået bagsæder. Ikke mange voksne vil kunne være der, men der er ISOFIX punkter til autostol(e), og så kan de naturligvis også blot fungere som ekstra opbevaringsplads. Muligheden er der.

Luksus og komfort.
Du går naturligvis ikke glip af luksus og teknologi i en SL. Burmester lydystemet er fantastisk, men du kan også opgradere til det endnu større "Burmester 3D surround sound". Sæderne er behagelige og med AIRSCARF, der kan puste varm luft i nakken, når du kører med taget nede.

Det nyeste AMG sportsrat.
SL har naturligvis også fået det lækre, tykke fladbundede AMG sportsrat med knapper/hjul til indstilling og valg af f.eks. køreprogram, undervogn, justering af start/stop og meget mere.