Udvid filter
Fremtiden er (måske) elektrisk, så bør en skolevogn ikke også være det? Jo og nej.


___

Vi har tidligere solgt en topudstyret EQC 400 til køreskolelæreren Lisa, som bruger den som skolevogn i hverdagen.

Med over 20 års erfaring er Lisa en respekteret og rutineret kørelærer, der både hjælper de unge med at blive sikre og selvsikre trafikanter, men også hjælper med generhvervelse af kørekortet. Men hun tilbyder også noget, som ikke er helt så udbredt endnu; kørekort med automatgear. Eller kørekort helt uden gear. Nemlig i den komfortable Mercedes EQC, som jo slet ikke har en gearkasse. Vi blev nysgerrige på, hvad det indebærer, hvem er det praktisk for, og hvad siger hendes elever til den?

 

"Det har bare ikke været et problem med rækkevidden i EQC'en. Det er fantastisk at man bare kan lade den derhjemme, og så er den klar næste morgen."

Fungerer den som skolevogn?

"Elbiler er jo en ny ting. Også for mig, og jeg bruger den ikke på fuldtid, da vi stadig kører en del med manuelt gear. EQC'en her kører meget med generhverv, de må gerne køre med automatgear. Og så kører den med elever, der så får et kørekort med "kode 78", så man kun må køre med automatgear bagefter. Men da der er flere og flere hjem, der kun har automat-gearede biler efterhånden, så er der bare nogle, der nu siger 'jeg får ikke brug for andet'. Så de starter allerede her med kun at køre automatgear."

"Jeg havde selv en idé om, at jeg først skulle have en elbil, når de som minimum kørte over 500 km på en opladning. Men nu måtte jeg bare acceptere, at jeg faldt for den her bil, og som det er lige nu, så kan jeg sagtens nøjes med dens rækkevidde. Jeg har ellers hele tiden sagt, at hvis jeg skulle over på el/hybrid, så havde jeg valgt en hybrid først, da man jo kan køre videre uden strøm. Men det har bare ikke været et problem med rækkevidden i EQC'en. Det er fantastisk at man bare kan lade den derhjemme, og så er den klar næste morgen."

Kode 78 - en begrænsning.

Hvis man vælger at tage sit kørekort, i en bil med automatgear, uanset om det er en elbil eller fossil, så får kørekortet en begrænsning kaldet "Kode 78", som gør at man ikke må køre biler med manuelt gear og kobling. Men i en verden hvor flere og flere kører med automatgear, og mange mener at elbiler er fremtiden, så er der også flere og flere unge, der vælger at tage deres kørekort i en bil som denne.

"Du vil dog altid kunne opgradere til at køre med manuel gear – blot ved at bestå en praktisk køreprøve. Altså ingen ny teoriprøve."

"For helt nye bilister kan den nok virke en lille smule stor at komme rundt med, specielt på de smalle veje og i byen."

En stor og stærk model.

EQC modellen er en bastant bil, med sin lange front, høje siddeposition og tunge vægt. Lisa bruger oftest bilen til dem, der skal have generhvervet deres kørekort, hvor de fleste blot nyder den store bil med dens høje komfort og gode køreegenskaber. Men til dem, der skal tage kørekortet for første gang, kan den godt virke intimiderende - men det er faktisk ikke de 408 hestekræfter og 760 Nm drejningsmoment, der giver udfordringer;

"Selvom den jo har mange hestekræfter og drejningsmoment, har det ikke været et problem i forhold til skolekørsel. Den har jo selvfølgelig ingen turbotøven, som en benzin eller dieselbil for eksempel har, så speeder-responsen er jo ret kontant. Så snart du rører ved speederen, jamen så kører den. Eleverne finder ret hurtigt ud af, at dér var grænsen, og så stopper vi der."

"I fremtiden, hvor vi skal bruge de her biler endnu mere, ville jeg nok foretrække at vi kunne gå ned i en EQA-størrelse, hvis man kun skal have én bil til at køre de nye elever. For helt nye bilister kan den nok virke en lille smule stor at komme rundt med, specielt på de smalle veje og i byen."

Let at få ombygget.

Da EQC er baseret på GLC SUV, som er baseret på C-Klassen, så var det let at få ombygget bilen til at være en skolevogn da "sættet" allerede fandtes, på trods af, at elektriske køreskole biler stadig er et ret nyt koncept.

"Den deler jo platform med nogle modeller, som der allerede var lavet pedaler til, så det var overhovedet ikke noget problem at få det monteret. Jeg ved også, at ham der satte pedaler i, var ved at montere i en EQA ved samme lejlighed. Det var første gang, og det var faktisk mere kompliceret, da det var kabel-træk der skulle bruges der, hvor EQC'en bare kører med den almindelige stang-forbindelse, som vi er vant til at bruge."

Sikkerhed på flere parametre.

Selvfølgelig får man sikkerhed på første klasse, når man tager sit kørekort i en Mercedes. Lisa's EQC har f.eks. 360 graders kameraer og så holder EQC'en også hele tiden øje med vejen, de andre trafikanter og meget mere. Oplagt til de mere nervøse nye bilister.

"Men det giver også meget mere overblik og ro, da de ikke skal være nervøse for at bilen går ud ved forkert udkobling, eller når de skal finde koblingspunktet og samtidig kigge sig over skulderen efter cyklister og fodgængere, når de skal til at dreje i en svingbane. De skal blot fokusere på alle de sikkerhedsmæssige aspekter, som at orientere sig og holde fokus på vejen, og dermed får de også mere ro og selvsikkerhed under kørslen."

Hvor rummelig er en EQC?

Det er en individuel sag, om en bil kan opfylde de behov, som du måske måtte have. Men med vores Størrelsesguides kan du starte med at få et godt indblik i hvor stor bilen er, hvor meget en autostol fylder på bagsædet, og hvor let det er at få en barnevogn i bagagerummet.

Se størrelsesguiden

Bonus info

Folien på midterkonsollen
Med mange brugere og dermed mere slid, valgte Lisa at få folieret sin centerkonsol i en flot brun folie, der matcher EQC'ens bronze detaljer. Den fås nemlig kun med pianolak der, som godt kan have en tendens til at få ridser, f.eks. hvis man bruger smykker, ur eller har en ring på.

Et godt overblik

De seks spejle giver Lisa et godt overblik over de øvrige vinkler, føreren/eleven og andre trafikanter. EQC'ens høje siddeposition og rummelige kabine bidrager med et ekstra godt overblik over vejen.

Tagskiltet

Man kører med tagskiltet ved undervisning, da andre trafikanter kan tage ekstra hensyn. Men under selve den praktiske køreprøve er der dog ikke meget, der signalerer at det er en skolebil og en ny bilist bag rattet - man kører helt uden skilte.