Udvid filter
Elektrisk tvekamp

___

 

De to elektriske modeller er bygget på samme platform, byder grundlæggende på samme motorudvalg og foran ligner de hinanden på en prik. Alligevel er de to populære elbiler forskellige i deres design, køreegenskaber og praktikalitet.

Spørgsmålet er selvfølgelig bare; hvilken bør du vælge af de to?

EQA 250

Motorydelse: 190 hk / 375

Batterikapacitet: 66,5 kWh

Rækkevidde: Op til 493 km

Fås med træk: Ja, op til 750 kg

Se denne EQA her

EQB 300 4MATIC

Motorydelse: 228 hk / 390

Batterikapacitet: 66,5 kWh

Rækkevidde: Op til 420 km

Fås med træk: Nej, fås ikke med træk

Se denne EQB her


Kvadratisk, praktisk? Smart, smuk?

Delt platform og et stort "men".

Hvor den brændstofdrevne GLB henvender sig til børnefamilier, og andre der ønsker rummelighed og praktikalitet, så er GLA en mere sportslig og kompakt model. Det samme gælder for de elektriske udgaver - næsten.

Hvor GLB må trække helt op til 1.800 kg på anhængertrækket, så må dens elektriske modpart EQB intet trække. Den kan derfor heller ikke fås med krog... EQA må dog trække op til 750 kg. Hvorfor, spørger du? Vi ved det ikke.

EQB byder på markant mere lofthøjde og bagsæderne kan rykkes frem og tilbage. Den kan endda fås med to sæder i bagagerummet, så der i alt kan være 7 personer i bilen. En af markedets eneste elbiler, der kan tilbyde det.

Vores vurdering: praktikalitet.

"Når det kommer til plads og de praktiske egenskaber, samt en følelse af plads i kabinen, så vinder EQB ganske enkelt i denne omgang. Den er skabt til at være praktisk. Selvom EQA er en kompakt SUV, så føles den bare stadig for lille til tider. Bagagerummet på EQA er også noget mindre praktisk grundet den vinklede bagende. Men at EQB ikke kan få træk, det virker skørt."

Oplevelsen bag rattet.

Komfortabel og med god køredynamik.

Fælles for begge modeller er, at de kører dejligt og har en høj komfort. Selvom de er tunge, og elbiler ofte føles lidt som skibe at køre i, når de skal igennem et skarpt sving, så var det aldrig helt oplevelsen i EQA og EQB. Det klarede de flot, og uden at undervognen føles for blød eller usikker. Du får ikke samme "flydende" kørekomfort som i f.eks. EQC og EQE, men vi er generelt imponeret over køreegenskaberne.

De drivende kræfter.

EQA og EQB 250 (og 250+) er forhjulstrukne. De lidt større modeller som EQA/EQB 300 og 350 har dog 4MATIC firehjulstræk. Med en elmotors notoriske høje moment, kan det godt være svært at finde ordentligt vejgreb ved hård acceleration, og det forværres endnu mere når man samtidig fjerner den tunge brændstofmotor i forenden, og erstatter den med en lettere elmotor - det bliver dog stort set helt elimineret med firehjulstrækket, som hele tiden vurderer hvilke hjul, der skal tilføres eller fjernes motorydelse fra.

Elmotorer og rækkevidde.

'250' er modellerne med mest rækkevidde og de trækker på forhjulene. 300/350 modellerne får firehjulstræk og har en øget motorydelse. Der var dog ikke en tydelig forskel i optrækket/ydelsen på de to modeller, på trods af de flere hestekræfter i EQB'en.

Men fælles for dem var, at de anviste rækkevidder i instrumenterne viste sig at være ganske nøjagtige og pålidelige. På turen fra Vejle til Juelsminde havde bilerne stort set præcist dén rækkevidde tilbage, som bilen oprindeligt regnede sig frem til, da navigationen blev sat til ved afgang. Det er betryggende og godt understøttet af bilens MBUX-styresystem som kan regne sig frem til ladestop, rækkevidde osv. baseret på vejret, trafik, temperaturer, vind og hastigheder.

EQA 250 er anvist til at køre ca. 20+ kilometer længere end EQB 250 kan.

Vores vurdering: køreegenskaber og ydelse.

"Jeg synes faktisk, at der var stor forskel, overraskende nok. EQB føltes noget mere rummelig, solid og stabil på vejen. Den føles som en meget større bil, end den egentlig er, men uden at den opleves som en klods at køre i. EQA føltes mere kompakt og lettere. Den "hoppede" også mere over fartbumpene og føltes generelt mindre solid på vejen, end EQB gjorde."

Design og interiør.

Det er tydeligt, at EQA og EQB ikke er "almindelige" Mercedes-modeller. De følger den efterhånden letgenkendelige EQ-designprofil, hvor kølergrillen er erstattet med blanksort plastik, nu hvor der ikke længere er behov for køling af motoren. De har også sammenhængende LED kørelys for og bag. Barren mellem forlygterne lyser dog ikke under kørsel. Forlygterne ser ud som om (ligesom på resten af EQ programmet) de nærmest er "smeltet" sammen med kølergrillen og det giver et futuristisk og ikonisk udseende.

Begge testbiler er udstyret med AMG-sportspakken der blandt andet giver sportslige fælge, rå kofangere og tilføjer sæder og dørsider i mikrofiber med røde syninger, samt et fladbundet AMG sportsrat i nappalæder.

Samme kabine. Næsten.

Indvendigt finder du næsten identiske kabiner. EQA har en muskuløs kabine der giver en sportslig følelse bag rattet. EQB har dog noget højere til loftet og så er interiøret/sæderne også hævet. Det gør man for at fremhæve SUV-følelsen og give et bedre overblik over vejen. EQB har også en cool detalje ved passagersædet, lige over handskerummet. Elementet er inspireret af G-Klassen's håndtag til passagerne - igen, for at fremhæve SUV-DNA'et.

Vores vurdering: design og interiør

"Jeg synes EQB ser noget bedre ud. EQA er simpelthen for "rund" og ser mindre rå ud. Fra siden hælder jeg også mest til EQB, men jeg er også fan af stationcars og det mere kantede look. EQB føles enormt rummelig i kabinen, specielt med det store panoramaglastag som testbilen havde."

"Jeg hælder mest til EQA her. Den sportslige sideprofil og rå bagende ser kanon ud. Indvendigt er de måske på papiret nærmest identiske, men jeg foretrækker alligevel 100% kabinen i EQB. Der er noget højere til loftet og så kan man se kølerhjelmen under kørsel. Det forstærker SUV-følelsen markant."

Hvilken bør du så vælge?

Det kun du svare på! Vi anbefaler at prøve dem begge, så du selv kan vurdere, hvilken model der passer til dine behov. Der er dog ingen tvivl; skal du bruge en praktisk og rummelig familiebil, så bør EQB være på din ønskeliste. Ønsker du en smuk, kompakt og letkørt elbil, så bør du tilføje EQA på ønskelisten.

"Jeg havde taget en EQB med hjem. Den kører bare forbavsende godt. EQA er en smuk model og den kører dejligt, men i EQB er SUV-følelsen bare gennemført, du sidder højt og der er tonsvis af plads i kabinen. Jeg har kørt begge modeller mange gange, og det er min generelle opfattelse, at de altså har ramt 'the sweet spot' i EQB ifht. køreglæde, komfort og rummelighed."

- Lucas Schaaf
Marketing-, foto- og mediekoordinator

"Jeg havde valgt en EQB. Det er en blanding af designet og de lækre køreegenskaber. EQB lå væsentligt bedre i svingene, synes jeg. Jeg blev overrasket over hvor præcist kilometer angivelsen var. I min tidligere Tesla havde jeg ingen tillid til, at den anviste rækkevidde var realistisk, men det var ikke et problem her. Kunne EQB fås med træk, så tror jeg, at det kunne være den perfekte familiebil til den typiske dansker."

- Rasmus Lykke
Marketingassistent og annoncefoto