Udvid filter

W123 - kampvognen, taxaen og luksusbilen fra Vesttyskland. 

W123-modellen er fra før tiden, hvor Mercedes navngav modellen f.eks. 'E-Klasse', som de jo hedder i dag. Med et stålsat fokus på høj kørekomfort, høj sikkerhed og et højt niveau af teknologi, var den præcist som vi kender det i E-Klassen i dag - markedsledende. Designet er ikonisk, og du skal ikke se mange detaljer på bilen, før de fleste øjeblikkeligt ved, at dette er en sand legende. En klassisk Mercedes-Benz.

De var bygget som kampvogne, og mange af dem kunne snildt køre 500.000-1.000.000 kilometer, uden at man oplevede større problemer eller brok fra bilen. Derfor så man også f.eks. enormt mange politibiler, firmabiler og taxaer, og det startede jo også et ry, som vi jo stadig ser i dag, hvor E-Klassen f.eks. er blandt de absolut mest populære taxaer herhjemme. Efter deres (som regel meget lange) liv i Europa, blev mange af dem eksporteret til blandt andet Afrika, hvor den eminente undervogn let tacklede de mange ujævne og hullede veje, og samtidig kunne køre pendle det store kontinent, uden at kræve nævneværdigt meget service eller reparationer.

W123 modellen blev produceret 1976 til 1986, og på de 10 år blev der i alt produceret svimlende 2.696.915 biler. Heraf var cirka 100.000 af dem i Coupé-formen, og her 45 år senere, er der ikke mange af dem tilbage.

"Det er fred og ro, at køre i en gammel bil. Du føler, at du kører bil, for der er ikke noget der hjælper dig. Det er bare dig og bilen."

En stærk forbindelse.

Rasmus købte sin C123 for 8 år siden, i 2015, hvor han hentede den i Viborg. Her havde den været i samme familie fra 1978 til 2010, hvorefter den var blevet solgt til et autoværksted der så renoverede den. Bilen er bygget d. 31/3/1978 og har derfor har sin 45 års fødselsdag i år. Det er jo ikke til at se, men den bliver også holdt metodisk ren, serviceret og driftklar. Som værkstedschef og med en lang karriere som mekaniker, samt en årelang erfaring med sportsvogne og specialbiler, er det selvsagt, at Rasmus selv holder sin bil i topform. Det er enten hjemme i indkørslen eller på liften i STARMARK efter lukketid. Han nyder at pusle med bilen, for det giver en ekstra forbindelse og kendskab til den.

"Den er rigtig pålidelig, men det er jo en gammel bil, og den skal serviceres lidt anderledes og lidt oftere end moderne biler. Man skal sørge for, at alting bliver holdt ved lige hele tiden, det vigtige er bare, at hvis man ejer eller påtænker sig at købe en gammel bil, så tjek den efter og være lidt på forkant. Tag tingene som de kommer og lad vær med at vente med noget."

Grøn omstilling, før man havde en omstilling.

W123 modellen var også ret så succesfuld i Nordamerika. For selvom at man efter oliekrisen i 1973, virkelig strammede op for bilernes forbrug og udledning i USA, kunne W123 modellerne let smyge sig udenom de hårde reguleringer. Den var nemlig allerede langt mere effektiv, udledte mindre, og brugte langt mindre benzin, end samtlige af de gængse amerikanske bilmodeller på markedet dengang.

"Når jeg tager min ældste søn med ud og køre en tur, og han sidder på passagersædet i hans autostol, jamen det giver bare minder. Det er de bedste minder."

Ruller rundt med stil.

Rasmus havde længe været på udkig efter nogle flotte alufælge, men det skulle også have et tidsrigtigt look, som kunne matche og komplimentere bilens originale design. En dag fandt han så disse 15" alufælge fra Melber, der mildest talt var godt brugte og slidte ved købet. Herefter kom de en tur til renovation, hos en fælgekspert, hvor de blev slebet ned, gjort snorlige og til sidst malet. De todelte fælge er malet i to forskellige lakfarver; den midterste del har samme lakfarve som bilen (læg mærke til, at hjulboltene også har fået samme tur), hvor den yderste del er lakeret i sølv.

"Den yderste kant er poleret op, så der kommer flere nuancer. Det er nok en nørdet detalje, men maleren og jeg syntes det var fedt!"

 

Motoren.

Rasmus' model er en 230C. Den kom med en 2,3l 4-cylindret benzinmotor med karburator (heraf C'et i navnet - Carburetor), kaldet 115-954 motor, som i sin tid blev oplyst til at have 109 hestekræfter. Modellen kunne blandt andet også fås med 5-cylindret diesel motorer, med og uden turbo, samt 6-cylindrede benzin-rækkeseksmotorer. En motortype som Mercedes faktisk har nyudviklet, og som derfor nu er kommet tilbage i motorprogrammet. Du finder dem i alt fra E 450 4MATIC, GLC 400 d til hidsige GLE 53 AMG'ere.

"Jo altså, jeg vil nok helst have haft modellen med rækkeseks-motoren, men det var karrosseriets stand, der var afgørende for købet på denne. Den var kanon. Den firecylindrede motor kører dog dejligt, og den trækker overraskende godt. Den kører gerne 10 km på literen, hvis jeg kører pænt, men hvis du går op i at spare på brændstoffet, så er det altså ikke en gammel bil, du skal købe. Det er rå og ren motor... Der er nærmest ingen elektronik, det er bare bevægelige dele der drejer rundt, kører op og ned, og brænder benzin af."

Fine linjer og fede holdninger.

Som coupé hedder W123-modellen faktisk C123. Den blev bygget i cirka 100.000 eksemplarer og byder på mange af de detaljer, som vi også kender fra de moderne Mercedes-coupéer. Du finder f.eks. ikke rammer rundt om vinduerne - dørene er rammeløse. Alle fire vinduer er også elektriske i Rasmus' bil, og når du tænder for radioen, så kører den lange antenne op fra bagklappen, hvor den næsten stikker en meter op mod himlen. Det har bare sin charme!

Flere af delene på C123 Coupé adskilte sig fra dens 4- og 5-dørs søskende. Selv benzindækslet var unikt til coupéen. Denne form for unikt design var en ret dyr beslutning for Mercedes, det var faktisk virkelig omkostningsrigt, men hele Mercedes' tankegang med 123-serien var netop, at der ikke skulle spares på noget. Bilen skulle matche mærkets ry og prestige, og derfor byde på det bedste af det bedste. Sikkerhed, kvalitet, køreglæde, komfort og teknologi.

Fun fact; når man fjerner vinduesrammerne, og dermed den øvre del af bilens døre, mister man som regel også noget af den strukturelle integritet. Under udviklingen af C123 coupé opdagede man derfor, at desto længere de to døre var, desto mindre kunne karrosseriet krænge og det bidrog samtidig til bilens sikkerhedsniveau. Dørene er derfor exceptionelt lange på coupéen.

Bonus info

Lettere sænket

Den er sænket 50mm med H&R sænkningsfjedre, så bilens køreegenskaber bliver noget skarpere og så fjerner det også en del af bilens krængning i sving. En tendens, som ældre biler har, grundet deres højere affjedring og vægt. Det ændrer køreoplevelsen markant, den er mere retningsstabil og giver en bedre følelse med vejen.

Lydsystem med Bluetooth

Rasmus ønskede for alt i verden, ikke at skulle have et moderne lydanlæg monteret i midterkonsollen. I stedet fik han monteret en ALPINE PWD X5 aktiv subwoofer med Bluetooth-styring, der er gemt under passagersædet, så han kan streame musik direkte fra telefonen til den - musikken går igennem Hertz højtalere, som er installeret i de originale monteringshuller.

Drømmebilen

"Jeg har ikke tænkt mig at sætte den til salg, men kom det helt rette bud, og man skulle købe en anden, så drømmer jeg om en gammel S-Klasse Cabriolet fra midt 60'erne. Den er bare så gudesmuk. Men de er ikke helt til at komme i nærheden af prismæssigt, men man har jo altid lov at drømme. Jeg fik jo også endelig opfyldt drømmen om denne bil."