Udvid filter
Et spørgsmål om sikkerhed


___

En Mercedes har altid været en sikker bil, og de nyeste modeller er hele tiden blandt de mest innovative, sikre og nytænkende på markedet. De er faktisk opfinderne af mange af de EU-lovpligtige sikkerhedsfunktioner, som du finder i moderne biler, uanset bilmærke. Men der er ikke noget sexet ved at tale om sikkerhed og sikkerhedssystemer, men hvem kan ikke lide at se kontrollerede eksplosioner. Så vi gravede et par airbags frem fra loftet, der alligevel skulle uskadeliggøres... Don't try this at home.


 

"Som du nok kan høre,

gir' det jo et højt brag"

PRE-SAFE SYSTEMET

I videoen er det ret tydeligt, at der er godt med smæk på når en airbag sprænger. Det larmer også en del. Derfor har Mercedes udviklet deres PRE-SAFE SOUND, som er en høj hyletone der udsendes igennem bilens højtalere. Det er en form for statisk "pink noise", der aktiverer ørernes egen beskyttelsesmekanisme, blot splitsekunder inden bilens airbags bliver sprunget og kan dermed være med til at forhindre potentielle øreskader.

Det er aldrig sjovt at være i en bilulykke, selv de mindste kan være en skræmmende oplevelse, men en Mercedes vil altid være udstyret med en lang liste af sikkerhedsudstyr og funktioner. Vores biler er blandt de absolut mest sikre på markedet og scorer vanligt topkarakterer i NCAP sikkerhedstests.

Aktiv styreassistent

Den aktive styreassistent sørger for, at bilen selv kan "styre" rattet og dermed holde bilen i dens vognbane. Det virker bedst på motorvejen, men vil også være ganske effektivt på andre vejtyper, så længe at vognbanelinjerne er tydelige. Det giver en høj følelse af afslappethed og holder føreren frisk og opmærksom, men det forhindrer også at du ved en fejl overtræder vejbanerne og dermed effektivt forhindrer potentielle ulykker. EU-lovkrav siger dog, at du skal røre rattet efter xx antal sekunder.

Et vågent "øje"

Med den aktive 'blind spot assist' kan bilen holde øje med bilens "blinde" vinkler, så du aldrig skal være nervøs for, om der nu var en bil ved siden af dig, du ikke havde set i sidespejlet. En orange trekant lyser op i sidespejlet. Blinker du for at overhale og trækker ud alligevel, så vil systemet advare dig med en lyd og holde bilen i dens vognbane. Systemet scanner konstant også de øvrige trafikanter omkring dig, både bagved, foran og ved siden af dig, så den hele tiden er klar til at forhindre en potentiel kollision.

Aktiv bremseassistent

Den røde trekant i instrument-displayet er de fleste Mercedes-ejere nok blevet bekendte med. Den fortæller dig nemlig, at du er for tæt på den forankørende, og at den vil gøre bilen klar til en eventuelt nødbremsning, hvis nu den forankørende bil pludselig skulle bremse hårdt eller stoppe helt op. Ved f.eks. en stillestående motorvejskø, som du ikke selv har set nærme sig endnu, vil bilen advare med en høj bip-tone og eventuelt nødbremse bilen. Den ser den stillestående trafik før dig.

Distronic

Mercedes opfandt den første adaptive fartpilot; Distronic, som ved hjælp af sensorer, kameraer og sonar holder en sikker og konstant afstand til den forankørende. Dette er ekstra rart på f.eks. motorvejen, hvor du bare følger med og har en sikker afstand. Men endda også ved køkørsel. Det er behageligt at køre med, men kan for alvor også stoppe en potentiel ulykke, da den (når den er aktiv) har "låst" sig fast på den forankørende, og dermed holder øje med pludselige opbremsninger og justerer hastigheden herefter.

*bemærk, ovenstående sikkerhedsudstyr er standard på nogle modeller og kan være ekstraudstyr på andre.

Et stort fokus på sikkerhed

Flere bilmærker har historisk haft en stor indflydelse på, hvor sikre moderne biler er i dag, men ikke alle ved, hvor stor en påvirkning Mercedes-Benz egentlig har og har haft. De har udviklet mange af de sikkerhedssystemer, som i dag er blevet et lovkrav i moderne biler, og de fortsætter med at udvikle. Det gør kørslen til et langt sikrere oplevelse i dag, end i biler for blot 10 år siden. De kan tage æren for blandt andet at have udviklet;

  • 1951 – Smuldrezonen
  • 1971 – Første patent på en airbag
  • 1978 – Antilock Braking System (ABS)
  • 1985 – Elektrisk traction control
  • 1997 – Aut. børnesæde genkendelse
  • 1998 – Siderude air bags
  • 2005 – Nattesynsassistent
  • 2012 – 360 grader kameraer/sensorer