Udvid filter
Hverdagen med en C 300 e plug-in hybrid.


___

Næsten 20.000 km og 6 måneder senere, har vores salgskonsulent Jakob Sejthen oplevet hverdagen med den lækre hybrid. Men har den imponeret og levet op til forventningerne?

Næsten 20.000 km og 6 måneder har vores salgskonsulent Jakob Sejthen oplevet hverdagen med den lækre hybrid. Men har den imponeret og levet op til forventningerne? Vores Salgskonsulent i Vejle, Jakob Sejthen, skifter som så mange andre i bilbranchen, hans firmabil hver 6. måned. Det giver nogle fede muligheder for at bestille og køre i drømmebilen, men det giver også anledning til at lære bilerne rigtig godt at kende - specielt når man pendler mellem Aarhus og Vejle hver dag. Jakobs C 300 e plug-in hybrid skal snart skiftes, så nu var et godt tidspunkt at spørge ham, hvad hans erfaringer med den populære hybrid er blevet til.

 

Passion og kilometerknuseri.

Jakob bor i Århus med hans familie, og ligesom så mange andre i STARMARK, er han vild med Mercedes-Benz bilerne og har en ustoppelig passion for teknologi og ekstraudstyr. Og det er jo heldigt nok, for hver 6. måned skifter han firmabil, og over vinteren 2022 blev det til denne rå C 300 e stationcar, som han havde bestilt med AMG-pakke, Premium-pakke, Førerassistent-pakke, hvid kabine og Night-pakken til at komplimentere den sorte metallak.

Hvorfor valgte du en C-Hybrid?
"Jeg synes bare den kører dejligt, og det er en fed fornemmelse at køre på strøm i byen, og så er det jo bare fedt at have de 313 hestekræfter på motorvejen."

Føles det som 313 hestekræfter?
"Det er jo en lidt tung bil, med den er super kvik og specielt på motorvejen. Elmotoren leverer et højt moment, men kræfterne leveres ikke som f.eks. med en kraftig turbomotor eller på en AMG, selvom den jo hestekræfter-mæssigt næsten er deroppe ad, men man bemærker næsten ikke hvor effektivt det driver bilen fremad. Det er lidt svært at forklare, men det fungerer ubeklageligt."

Rækkevidde, komfort og forbrug?

Hvor langt plejer du at kunne køre ren på el?
"Cirka 75 kilometer i hverdagene. Det er jeg egentlig meget tilfreds med, og det er faktisk lidt hvad jeg regnede med. Jeg forklimatiserer den hver morgen, men uden at den er i en lader, det tager noget rækkevidde, og ellers bruger jeg strømmen ved bykørsel i Aarhus. Derudover er det jo en kombination af el og benzin på motorvejen. Ved 130 km/t på motorvejen, er det faktisk ret pænt, at den kan levere 75 i gennemsnit. I AUTO vurderer bilen selv hvornår den skal bruge strøm, og bruger jo stadig elmotoren på motorvejen ved f.eks. overhaling."

Forklimatiserer du bilen*?
"Hver eneste dag – men jeg har ikke en Wallbox derhjemme, så det trækker nok den elektriske rækkevidde en del ned. Men jeg har aldrig skrabet is af ruderne her over vinteren, og bilen er varm når jeg sætter ungerne ind på bagsædet, og jeg holder altså ikke i carport eller garage. Jeg oplader den nede på arbejdet."

Har du kørt den uden strøm på?
"Ja, det fungerer faktisk fint. Specielt fordi den har en "brutto og netto" kapacitet. Den gemmer derfor altid på en smule strøm, også selvom den skriver 0 kilometer i displayet, så den altid har lidt at skubbe bilen med."

*Forklimatisering er en indstilling i bilen eller via mobil appen, hvor du kan fortælle bilen, hvornår den dagligt skal gøre batteriet driftklar og varme kabinen op. Dette kan alle vores hybrid og elbiler.

Praktikalitet og komfort

Hybriden har jo batteriet i bunden af bagagerummet. Påvirker det pladsen meget ifht. den almindelige C-Klasse?
"Jeg har tre børn, og to af dem er stadig ret små, så jeg har altid en klapvogn i bagagerummet. Jeg synes egentlig bagagerumspladsen fungerer fint. Der er lige det, der skal være, ikke for meget og ikke for lidt. Jeg synes dog ikke den er så stor i kabinen til tre børn, specielt på bagsædet, der bliver det virkelig trængt. Der er en E-Klasse altså mere ideel.

Hvad med komforten, og særligt på motorvejen?
"Den er faktisk noget bedre end i den almindelige C-Klasse, synes jeg. Den er noget mindre hård i undervognen, da den jo sidder højere og ikke har de lave fjedre, på trods af AMG pakken, og så har hybriden jo luftundervogn på bagakslen. Det giver en virkelig god komfort. Vi har lige været i Østrig med den, på et langt stræk, som de 1.300-1.400 km vi kørte, gør den det sindsygt godt, og den er meget lydløs. Min har dog også Akustikpakken, som giver dobbeltlaminerede ruder. Den er imponerende støjsvag, det synes jeg."

Er en C-Klasse hybrid rummelig nok?

Det er en individuel sag, om en bil kan opfylde de behov, som du måske måtte have. Men med vores Størrelsesguides kan du starte med at få et godt indblik i hvor stor bilen er, hvor meget en autostol fylder på bagsædet, og hvor let det er at få en barnevogn i bagagerummet.

Se størrelsesguiden lige her.

Det bedste og værste.

Nævn tre af de bedste ting ved den:

  • Imponerende elektrisk rækkevidde for en hybrid
  • Virkelig gode køreegenskaber - primært på komfort-delen
  • Dejlig og kraftfuld motorkombination. Det spiller bare sammen

Nævn tre af de værste ting ved den:

  • Den føles lidt tung, specielt ved nedbremsninger og i sving
  • Den er lidt højt prissat, den er jo noget dyrere end f.eks. C 220 d, selv på den lavere afgift. Til gengæld er ekstraudstyret jo så også billigere og der er mange penge at spare på brændstof/grønafgift
  • Den mindre brændstoftank er små irriterende når man kører så mange kilometer. Den er på 48 liter (uden reservetanken), så jeg tanker cirka hver 3. eller 4. dag. Så savner man altså de 66 liter

Du skal have ny bil snart, bliver det en C-Klasse igen?

Nej, jeg skal have en E-Klasse næste gang. Det er primært grundet pladsen på bagsædet, det bliver for trængt med to autostole og et barn i midten, men også fordi, at den kan fås som diesel-hybrid. Den har jeg haft før, og den kører bare helt fantastisk, med et enormt bundtræk og det er vildt fed når man kører så mange kilometer. Det er dog også kommet til C-Klassen siden jeg bestilte den nye E-Klasse, så den skal helt sikkert prøves en dag. Men pladsen i E-Klassen matcher bare bedre mine behov, men C-Klassen på komfort-delen, den er kommet meget tæt på E'eren nu. Det er og har været en fornøjelse at bruge 6 måneder med den.

Udvalgt ekstraudstyr og billedegalleri:

Night-pakken giver sorte detaljer på lister, hjul, diffuser og sidespejle

Kabinen i hvidt Artico kunstlæder giver en moderne og frisk kontrast

Førerassistent PLUS gør at bilen selv kan styre og holde sin vognbane

Premium-pakken tilføjer bl.a. adaptive forlygter og 360 p-kamera