G 580 with EQ technology
Foto og tekst: Lucas Rosenkrantz, Marketingansvarlig STARMARK
G-Klassen har siden 70'erne været et ikon for Mercedes-Benz. En frontfigur for mærkets genialitet, teknologi og evne til at gøre alt ud fra mottoet "det bedste eller ingenting". Og selvom G-Klassen har modstået hårde tider og modgang, er den nu mødt med sin største udfordring nogensinde: en elektrisk fremtid.
En fremtid, hvor kvadratiske, dieseldrevne offroad-SUV'er hverken er aerodynamiske, bæredygtige eller grønne. Det letteste ville være at slå modellen ihjel – men G-Klassen er ikke så let at få bugt med, og nu har vi modtaget vores første eksemplar af den nye, fuldelektriske G-Klasse.
Har den været forsøget værd, eller er det blot et desperat forsøg på at holde en legende i live ved at putte et batteri i? Et sted midt i mellem må man gå ud fra.
 
          Igennem mange hårde tider
Mercedes kaldte selv jubilæumsudgaven af G-Klassen, også kendt som Geländewagen, for “Stronger Than Time”.
Vi havde et par stykker. Den firkantede kampvogn har da også overlevet alt – fra udviklingen til militæret i 70’erne, til krige, bjerge, Sahara og Amazonas. Den har heddet Puch G i nogle markeder, blev specialbygget til at køre paven i Vatikanet, fik AMG-behandling med blandt andet en V12’er, blev forvandlet til en seks-hjulet monstertruck og endda til en Maybach-cabriolet. Og sådan kunne vi blive ved og ved.
Åh ja, det var tider, men nu er det andre tider. Og det er hårde tider for en kvadratisk SUV. Havde du spurgt os, om G-Klassen stadig havde en fremtid, ville svaret, ganske sørgmodigt, nok have været et klart nej.
Med tiden er G-Klassen, nok takket være sine købere og deres behov, blevet en mere komfortabel hverdagsbil. Den mestrer stadig terrænet, men du har trods alt større chance for at møde den på asfalten langs kystvejen i Vejle, Charlottenlund eller Marselisborgkvarteret i Aarhus.
Og derfor giver den pludselig mening i en fuldt elektrisk udgave med et kæmpe batteri, fire elmotorer og 587 hestekræfter – til omkring én million mindre end en tilsvarende diesel.
Vores første elektriske G-Klasse - den kan blive din.
Udstyret med den helt store Edition One udstyrspakke, er vores første G 580 EQ spækket med udstyr, teknologi og funktioner - og skal den ikke være hvid, så har vi endda også en sort Edition One på vej ind.
 
                   
             
                            Batteri og elmotorer
I en elbil er forbruget vigtigt. Jo lavere og mere effektivt forbruget er, desto mindre batteri skal der til – og dermed falder både vægt og pris.
G580 EQ er oplyst til at kunne køre omkring 468 kilometer. Det lyder måske imponerende, alt taget i betragtning, men med sin store vægt og ringe aerodynamik har man måttet kompensere med et enormt batteri på 116 kWh netto og omkring 122 kWh brutto. Batteriet alene vejer 727 kg. Til gengæld er ladekurven flot, og den kan lade med op til 200 kW. Den er måske ikke den optimale langtursbil, men stadig ideel til hverdagens køreture og med lave forbrugsomkostninger - og det er da kanon i en G-Klasse!
Som noget ret specielt har den hele fire elmotorer, en ved hvert hjul, der hvert yder cirka 147 hestekræfter hver. Ved at kunne bruge fire motorer agerer offroad-programmerne på samme måde som den klassiske G-Klasses mekaniske firehjulstræk og differentiale - samme evner, men elektronisk styret i stedet.
 
                            Den gode gamle G-Klasse
Det er i detaljerne, man kan spotte, at dette er den elektriske G-Klasse. Særligt bagpå, hvor den ellers ikoniske, runde kasse til reservehjulet nu er udskiftet med en kvadratisk kasse med afrundede hjørner – hvis funktion nu er, jep, du har nok gættet det: at opbevare bilens ladekabel. En sjov detalje.
Den elektriske version har fået ændret formen på motorhjelmen en smule for bedre aerodynamik, og du kan kende den på de små luftindsugninger på bagskærmene, der giver lidt bedre luftgennemstrømning langs siderne.
Under motorhjelmen er der naturligvis ikke en motor – og der er heller ikke et frunk med brugbar opbevaringsplads. Øv.
Selvfølgelig er der stadig rig mulighed for at individualisere din G-Klasse EV, hvis man skulle vælge at købe den spritny. Du kan få den i alt fra gul, orange og olivengrøn – og utallige andre farver. Du kan også vælge en særlig Vintage-pakke, der giver bilen et mere klassisk og hårdført G-Klasse-udseende. Prøv selv at skabe din drømmebil i konfiguratoren.
Selvom det mest af alt føles som en sjov og genial marketinggimmick, kan G-Klassen nu dreje rundt om sig selv på stedet. Den nye funktion hedder G-Turn og bruger sine fire elmotorer til at rotere bilen.
Funktionen virker ved, at hjulene, med præcis beregning og momentfordeling, kan rotere i modsat retning på hver side, så bilen kan dreje 360 grader om sin egen akse. I teorien skal det hjælpe den med at komme fri af vanskelige terrænsituationer.
Det er overraskende let at aktivere og dybt imponerende at opleve – man retter hjulene op, sætter bilen i "low range" og vælger hvilken retning G-Turn'et skal dreje mod. Herefter skal man holde pedalen på rattet inde og så er det speederen i bund. De første gange er angstprovokerende, men sjovt, og vi kan faktisk godt se, hvordan det kunne blive brugbart offroad. Man får dog næppe brug for det på en flad overflade uden forhindringer, huller, sten eller andet, der ellers effektivt kunne sætte en stopper for et G-Turn. En gimmick. Men en fed én af slagsen!
Oplevelsen bag rattet
Som almindelig dieseldrevet G-Klasse vejer den lige godt 2,5 ton – og her som elbil sniger G-Klassen sig over hele 3 ton. Det er en meget tung bil, og det kræver ikke blot kræfter at drive den, men også effektive bremser og en affjedring, der kan håndtere vægten.
Det klarer G580 EQ forbavsende elegant, og selvom det er tydeligt, at man har gjort styretøjet tungt og langsomt for at give føreren den "ægte" G-Klasse-følelse bag rattet, kan man stadig godt mærke, at bilen er blevet markant tungere. Det bidrager ikke ligefrem til følelsen af, at bilen er stabil ved højere hastigheder og skarpere sving. Den tager dem flot, jovist, men altså ikke med samme selvsikkerhed som ICE-udgaven. Det er en behagelig og stor cruiser, men ikke en agil en af slagsen.
Til gengæld er optrækket af høj kaliber. De 587 hestekræfter er mere end man fandt i AMG's G63, og selvom at de hverken føles ligeså dramatiske eller højtråbende, så giver det altid et stort overskud bag rattet, uanset hvor du kører eller hvor hurtigt.
 
           
          Endnu en elbil eller en ægte G? 
En vaskeægte G-Klasse!
Ser man bort fra de enkelte detaljer, de ekstra kilo og naturligvis batteriet i bunden, så er den elektriske G-Klasse virkelig en ægte G. Og den følelse har man brugt mange kræfter på at få med i den elektriske udgave; når du tænder på START-knappen oplever næsten den samme buldrende tændingslyd, som man genkender øjeblikkeligt, hvis man har kørt G-Klasse før. En sjov detalje, der gav et smil på vores læber. Og naturligvis er den metalliske ikoniske lyd fra dørene den samme. Den er nemlig stadig testet og bygget på fabrikken i Østrig, som den altid har været.
Den elektriske G-Klasse er på overfladen måske endnu en elbil – og ovenikøbet baseret på den model, der mindst af alt giver mening som elbil. Men netop dét er det fedeste ved G580 EQ: Den skal føre Mercedes’ lange og imponerende historie med ind i fremtiden – og de giver bestemt hverken op eller tager genveje i deres mission. Det er en imponerende og afsindigt interessant elbil, der med sin høje siddeposition, firkantede karrosseri, velafstemte undervogn og ekstreme offroad-egenskaber kan noget, som ingen andre elbiler kan.
Og nu kan endnu flere opleve det. For startprisen på en ny G580 EQ er lige godt én million kroner lavere end en tilsvarende model med dieselmotor. Ekstraudstyret er også billigere, og du har samme muligheder for individualisering, samme udseende og kabine – men endnu flere kræfter og endnu bedre offroad-egenskaber.
Og med et ladeabonnement kan du faktisk køre rundt i en vaskeægte G-Klasse, bygget i Østrig, for under 1.000 kr. om måneden i strøm. Det er en spøjs tanke – og vi har aldrig været mere fristede.
 72 11 60 00
72 11 60 00 Min profil
Min profil